Tuesday, March 2, 2010

Søndag 28. februar: Tsunami!

Det har gått 3 dager siden jeg kom hit, og jeg har allerede opplevd jordskjelv og i dag tsunami.. To andre på språkskolen, Mike og jeg ble filmet i dag av NHK som er en japansk TV-kanal, jeg er ganske spent på hva som venter resten av måneden i Okinawa hvis det er meningen at det skal fortsette slik!


Det høres nok litt mer dramatisk ut enn det egentlig er med tsunami, med tanke på at de to bølgene som kom var mindre enn en halv meter. Det skal sies at jeg er på feil side av øyen i forhold til tsunamier (evt riktig..). Vi fikk forbud mot å oppholde oss på stranden eller så så nærme stranden, men det var mest for å være på den sikre siden.. Skjønner for så vidt godt hvorfor, siden det ville vært for dumt om man bare ignorerte faren i tilfelle det kom en kjempebølge og drepte alle.. Men allikevel var det litt bortkastet. Solen skinte, og søndag er alles fridag, så jeg tror det satt en del smågretne okinawere rundt omkring som ville tilbringe dagen et helt annet sted enn inne. Alle som bor innen en viss avstand fra stranden ble nemlig evakuert og måtte oppholde seg på diverse institusjoner for at de ikke skulle prøve å dra hjem igjen og drukne..

Jeg derimot tilbrakte dagen med sightseeing. Mike og jeg kjørte nordover og plukket opp Elisa og Jojo som er de to andre elevene. Skolen er egentlig en vanlig skole der man er et ordentlig semester av gangen, og vi tre er de eneste denne måneden som bare følger 1-månedsprogrammet. Elisa og Jojo er bare på internship delen, det vil si at de bare er på barneskolen og lærer bort engelsk. Jeg skal både ha internship og gå på språkskolen for å lære japansk. Jeg møtte foreldrene til både Jojo og Elisa, og nesten hele resten av familien også tror jeg. De var veldig koselige, føltes som om jeg hadde kjent dem et liv etter bare en time, men det er vel ganske typisk amerikanere =)











På hotellet der vi plukket opp Elisa og Jojo, var det helt utrolig fint! Det var delfiner der som man kunne betale for å bade sammen med, og havet var helt fantastisk. Tror det var noen som feiret bryllupet sitt akkurat da vi kom, for jeg møtte på et brudepar på stranden som tok bilder.












Mike, Jojo, Elisa og jeg dro videre til Kin. Byen er kjent for tacorice, som er taco, men med ris i stedet for skjell eller lefse. Dette var også grunnen til at vi dro til Kin i utgangspunktet. Vi skulle nemlig bli filmet av japansk TV, NHK. Tror det skal være til en dokumentar om mat fra Okinawa, men vi måtte spille skuespill, så vet ikke helt. Føltes mer som om det skulle være en reklame for tacorice. Vi satt i en liten restaurant og fikk hver vår tallerken med tacorice, og med kameraet helt oppe i ansiktet tok vi en bit, tygget litt og med et veldig overdrevent mmmmm! ga vi tommel opp og nikket og smilte. Følte meg ganske teit. Men det var veldig gøy! Er spent på å se hvordan det blir på TV. Vi kommer til å få hver vår kopi av dokumentaren, så det blir gøy å se.

Mike og Jojo, klare for opptak!









Jojo, Mike, Elisa, meg, skuespiller (tror han egentlig jobber i radio) og regissør.








"Skuespilleren" og maten før vi fikk den.








Maten etter at vi spiste.. Litt av det den er kjent for er at man får enorme posjoner.. Restauranten ligger rett ved en av militærbasene, så rettene er tilpasset amerikanske behov...



























Da opptaket var vel overstått dro vi tilbake til Naha og til skolen for å flytte inn på internatet. Skolen er ett bygg, med kontorer i første etasje, klasserom i 2. og i kjelleren, og leiligheter i resten. Tror det er 6 etasjer. Jeg bor i tredje, vegg i vegg med Jojo og Elisa. Man bor to og to, og jeg bor sammen med en jente som jeg tror heter Risen. Hun er fra Taiwan, og snakker bare japansk og kinesisk. Tror i alle fall det er kinesisk. Med andre ord er det ganske vanskelig å kommunisere, siden jeg ikke er så flink. Men vi sier i alle fall god morgen og hei og god natt, også hender det at vi prøver å fortelle hverandre ting, selvom det er sjelden vi lykkes. Satser på at når jeg kommer litt inn i japansken igjen, og blir flinkere, så går det lettere og lettere. Hun virker i alle fall veldig søt og koselig!

Selve leiligheten er veldig japansk. Jeg sover på futon, som bare er en tynn madrass rett på gulvet. Minner egentlig mest om en litt stiv dyne. Men det fungerer faktisk overraskende bra. Alt er veldig enkelt, men syns det er helt OK! Vi har en liten kjøkkenbenk, men vi får egentlig ikke lov til å lage mat i leilighetene siden det kan bli mye kakkerlakker. Risen bryr seg visst ikke noe om det =P Det er et kjøkken i 2. etasje, men der har jeg ikke vært enda..



































Diverse rariteter i Kin:


2 comments:

  1. Haha! Elsket det REWARD-skiltet! Tacorice fikk jeg aldri prøvd... Var det nam?

    ReplyDelete
  2. Taco rice var nam =) men liker fortsatt vanlig taco best!

    ReplyDelete