Saturday, March 27, 2010

Fredag 19. mars

 På fredag var det avlsutning for 6. klasse. Foreldrene var der, og alle kledde seg opp fint. Først hadde de en seremoni der barna fikk vitnemålene sine, alle sang skolesangen og alle gråt fordi de skal forlate barneskolen for alltid. Noe jeg ikke skjønte i det hele tatt. I Norge er siste dagen på barneskolen for de fleste en av de gladeste dagene i livet.  Det var utrolig fascinerende hvordan alle bukket først til skolestyret, så til flagget, så til rektor når de mottok vitnemålet, og så til lærerene på vei ned til plassen sin. Alt går alltid på skinner i Japan. Jeg ble litt redd da 100 elever dro frem hver sin blokkfløyte. Etter 6 år i grunnskolen har jeg heller dårlig erfaring med det instrumentet. Til min store overraskelse var det utrolig vakkert. 

Da alt var over stilte alle seg opp på en rekke for å hedre 6. klasse en siste gang, man gav dem gaver og ønsket lykke til videre og god sommer.


 Etter skolen gikk vi sammen med noen av lærerene til en restaurant med yakuniku tabehodai. Yakuniku betyr egentlig bare "steke kjøtt" og tabehodai er bufé. Man tar en tallerken og forsyner seg med rått kjøtt og grønnsaker som man steker ved bordet, i hvert bord er det nemlig en liten grill. 
Det var utrolig godt, og jeg spiste alt for mye. Faktisk mer enn alle de andre, noe som sier en del siden alle de andre, utenom Elisa selvfølgelig, var gutter/menn som er vant med å spise mye. Et annet ord for tabehodai er nemlig baikingu, som betyr viking. Jeg følte at jeg måtte leve opp til det. Som Jojo sa "I am so full, I feel drunk.."

 På kvelden dro vi ut for å feire Elisa sin bursdag. På veien fant vi en veldig kul vintagebutikk. Det var bare amerikanske klær der, som i alle andre kule butikker jeg så langt har funnet på Okinawa. Her fant jeg noen eldgamle bowlingsko. De var utrolig vonde å gå med i starten, men etter å ha brukt dem noen dager nå, er de blitt nokså komfortable. 

 Det skulle vise seg å bli nok en god kveld med masse øl, awamori, mat og karaoke. Jojo og jeg brøt håndbak da denne lille japaneren brått kastet seg over ham. Jeg brøt nemlig med ham først, og vant. Han syntes tydeligvis at det var provoserendeog lot det gå utover stakkars Jojo. Alle var enige om at det hadde vært en bra dag. 

 

No comments:

Post a Comment