Thursday, March 4, 2010

Mandag 1. mars 2010:: Første skoledag











I dag var første skoledag! Både for internship-delen, og språkkurset. Hver dag skal jeg være på en barneskole og lære bort engelsk fra 830 - 1330, og så på språkskolen fra 14-18. Barna på skolen er utrolig søte! I dag hadde vi 4. klasse tror jeg, vi har ett trinn hver dag og hvert trinn består av 3-4 klasser.

Elisa og noen av elevene.









Det jeg hadde forventet var skoleuniformer, at de måtte sitte helt rette i ryggen og være helt stille, reise seg når de ble spurt om noe, og at det generelt skulle være kjempestrengt. Det var det ikke i det hele tatt. I engelsktimene er det egentlig bare lek og morro. Det er ikke pulter eller noe, barna sitter på gulvet, også har vi forskjellige leker. I dag skulle de lære å si når de har bursdag. De ble delt inn i 3 lag, også måtte de stille seg på rekke etter når de har bursdag, uten å snakke sammen. Det var faktisk helt sykt hvor fort det gikk.. De hadde et slags kodespråk med fingrene. Elisa, Jojo og jeg skjønte ingenting, men jeg jukset og hvisket datoen til en av ungene som bare plasserte meg=P..










Det er noe av det eneste som er forskjellig fra Norge egentlig.. De er utrolig disiplinerte. Det andre som er annerledes er forholdet elev og lærer i mellom. I Norge ser barna ofte på læreren som litt skummel og i alle fall ikke en av lekekameratene, i alle fall på barneskolen, men i Japan, og i alle fall på Okinawa, er man faktisk venn med læreren også.. Men på en respektfull måte selvfølgelig. De har på en måte et foreldre-barn forhold.

Før hver time begynner, må noen av elevene, tror det er ordenselevene eller noe, stå foran og så sier de: Sitt up straight, 123, let's start english class!"






Da vi hadde stilt oss på tre rekker, måtte hver og en si når de hadde bursdag, når det var Jojo, Elisa eller meg, måtte barna dessuten si hva det var på japansk. Laget som tapte måtte lage "sexy pose".. Jeg ble relativt sjokkert da læreren, Ben, sa det. Hadde det vært i Norge ville han jo blitt anmeldt, men alle barna ropte ut i renfryd hver gang noen hadde satt seg feil og måtte opp og ta en sexy pose. Læreren gjorde det faktisk selv også.. Litt merkelig, men morsomt nok når man kom over det første sjokket. Det eneste var at da en av de litt grovere byggede jentene tapte, sa en av de andre barna at hun kunne jo ikke ta sexy pose, siden hun var for tjukk... Unger er slemme!




















Lærerene er i utgangspunktet veldig morsomme mennesker.. Noen av de mannlige lærerne har et veddemål på gang, om hvem som klarer å ta av flest kilo i løpet av 2 uker. Så hver dag veier de seg etter lunsj. Hele poenget med at det er etter lunsj, er at da vil du veie mer jo mer lunsj du spiser, så dermed sitter de der i matpausen og passer på hvor mye de andre spiser, og prøver generelt å spise minst mulig selv, samtidig som at de prøver å lure de andre til å ta en ekstra pakke nudler eller litt mer ris..













På språkkurset var jeg faktisk helt alene i dag. Jeg fikk dermed 4 timer intensiv privatundervisning, og jeg har aldri vært så sliten i mitt liv! Læreren er japaner naturlig nok, og snakker bare japansk i timene. Noe som er veldig bra siden jeg lærer masse, men det er veldig slitsomt å først måtte oversette inni hodet og så svare. Satser på at det går fortere og fortere etterhvert som jeg kommer inn i det. Målet mitt er jo å kunne føre en samtale når jeg er ferdig her, så det er egentlig bare positivt at jeg blir tvunget til å snakke språket, både med romkameraten og i timene, selvom det er ganske krevende, i alle fall nå i starten.

No comments:

Post a Comment