Monday, April 5, 2010

Rikkyo! - Orienteringsdag

Ikke mitt bilde. Skal legge inn et av hvordan det ser ut nå med kirskebærtrær foran så snart det slutter å pøse ned.

I dag var det orienteringsdag på skolen. Vi fikk ca et tonn med papirer og skjemaer som skal fylles ut, brosjyrer og håndbøker. Dessuten møtte vi alle de andre utvekslingsstudentene. Norge var nok en av de best representerte landene. Vi er fem stykker. Dessuten er det to stykker fra Sverige, en gutt, Johan og en jente, Emma. Jeg tror det kan bli en bra gjeng å studere sammen med. 
Jeg håper allikevel på å bli venner med noen japanere slik at jeg kan snakke japansk. Det er forskjellige studentorganisasjoner på skolen; klubber og sirkler. Klubbene er mer seriøse enn sirklene. Der forventes det at man kommer på alle treninger eller møter. Jeg har tenkt å bli med i en sirkel. Det er et par sirkler som tilbyr utflukter, lunsjer og fester for internasjonale og japanske studenter. Det virker som et godt opplegg, deres mål er nemlig å la utvekslingsstudentene øve seg i japansk. Det er dessuten en hel haug idrettslag og grupper som jeg ikke har satt meg inn  hva driver med enda.

I dag hadde jeg en japansk-"placement test". Den tok to timer. Jeg har aldri måttet tenke så hardt i to timer i hele mitt liv. Testen var utrolig vanskelig, men så skal vi fordeles på 9 nivåer. Jeg hadde håpet på å havne på nivå 3 eller 4, så jeg er spent på å se hvordan det går. På onsdag er det muntlig test. I og med at jeg har fått en del trening i å snakke på Okinawa håper jeg at det skal gå litt lettere enn den skriftlige.

No comments:

Post a Comment