Thursday, May 6, 2010

Golden Week

Denne uken var det den såkalte "Golden Week". Den eneste uken i Japan hvor alle har fri. Det innebærer  at Tokyo plutselig blir dobbelt så folksomt som vanlig. Som om det ikke er nok mennesker fra før. Veldig mange av studentene drar hjem i denne ferien, men vi valgte å bli i Shiki. 


Søndagen tilbragte Marius og jeg i dyrehagen i Ueno. Begge hadde med stor forventning sett frem til å se på pandaen, vi gledet oss som små barn og travet inn i parken ved godt mot. Dessverre var pandaen død. For et år siden. Det første som møtte oss etter at vi hadde betalt og kommet inn var et stort skilt med bilde av en panda der det med nokså liten skrift stod at pandaen dessverre gikk bort for et år siden. 


 

 

Heldigvis var det nok av andre dyr å se. Tiger, gorilla, påfugl, gribb og røde pandaer var det første vi så. Deretter tok vi oss en velfortjent is, og gikk oss vill i fugleavdelingen. 

 

Vi fant dessuten en mus som er i hjortefamilien, og verdens minste dovendyr. Og en lama.

  

Etter å ha vandret rundt i det vi trodde var hele parken i omtrent en time, overbevist om at vi nå hadde rundet dyreparken, fant vi et kart. Det viste seg at vi hadde gått rundt i den minst interessante delen. Over en bro var det nemlig mange flere kule dyr! Elefanter, sjiraffer, flamingoer, lemurer, krokodiller, pingviner og mye mer. Vi følte oss litt snytt, ettersom det bare var et kvarter igjen til parken stengte, men vi løp over broen fast bestemt på å få det vi hadde betalt for. Noe som i mitt tilfelle ikke egentlig var så mye, ettersom mine japanskkunnskaper ikke er så gode som jeg trodde, og jeg derfor endte opp med å kjøpe ungdomskoleelev-billett til 12 kroner. Heldigvis ser jeg ikke så voksen ut.

 

Den lille jenta er grunnen til at jeg skal finne meg en japaner og få japanske barn. Hun er uten tvil den søteste jeg har sett hittil. Hun ligner faktisk ganske mye på meg da jeg var i det formatet. (Legg merke til hvordan familien løper for å ta henne igjen i bakgrunnen.)

 

Til og med barn helt ned i 4-5 årsalderen går med gjennomtenkte antrekk i Japan. Denne jenta var veldig kul, med hatt, knestrømper og miniskjørt. En skal tidlig krøkes!

Den fine delen av parken, som vi fant ca en time for sent. Vi ble ikke noe mindre glade for å finne den allikevel.  


Mandag var vi ute på det vi fikk høre var Asias største utested, men som viste seg å til nød være Tokyos største. Vi måtte ta tog i sikkert en time, litt utenfor der man vanligvis går ut. Det var svømmebasseng, en stor bar med poledansere, 3 dansegulv med ulike musikksjangre, matservering og lounge. Det var en veldig morsom kveld!

 

Tuan og Christine, fra NHH, som er på utveksling i Akita var på besøk denne helgen. Det var veldig koselig å se dem! Mandag var deres siste kveld, og jeg tror alle var enige om at det var en perfekt avslutning på ferien. De fleste utvekslingsstudentene var med ut, inkludert to av mine venninner fra japanskklassen; Desiree og Claudia, fra USA og England. 

 


I går laget vi den hittil beste middagen. Kylling med sesam og nudler. Det smakte helt himmelsk!

Dessuten kledde Marius seg ut. En fin avslutning på en velfortjent (?) ferie!

 



1 comment: